Otobüsler Daha Güvenli Olacak
TOFED Genel Müdürü Mevlüt Bayrak gazetemize bir açıklama yaparak Bilim, Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı tarafından hazırlanıp, 26 Haziran Salı günü Resmi Gazetede yayınlanarak yürürlüğe giren yeni yönetmelikle 8 ve üzerinde yolcu kapasitesine sahip araçların tamamına yangın algılama sistemi mecburiyeti getirildiğini söyledi.
Bayrak’ın verdiği bilgilere göre yeni yönetmelik gereğince yangın algılama sistemleri yeni araçlarda 01 Kasım 2012 tarihinden itibaren mecbur hale geldi. Yönetmelik hükümleri kullanımda olan diğer araçlarda ise kademeli olarak uygulanacak. Gazetemizin geçtiğimiz yıl otobüs yangınlarına dikkat çekmesi üzerine ve TOFED’in Bilim Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı ile yaptığı görüşmeler neticesinde yürürlüğe giren yeni yönetmelik, yolcu araçlarında çıkabilecek yangınların önceden öğrenilerek erken müdahale edilebilmesini sağlayacak ve bu sayede yangınlardaki can kayıpları büyük oranda engellenebilecek. Mevlüt Bayrak, aynı yönetmelikte ayrıca araçlarda yakıt sisteminde yapılan tadilatlar ile ilgili tip onay değişikliğine ve araçların tip onay yönetmeliğindeki şartları sağlaması zorunluluğunun da yer aldığına dikkat çekti.
Koltuk arkası ekranlar
Bayrak, aynı yönetmelikte koltuk arkası ekranları monte eden firmalarla ilgili hükümlerin de yer aldığını bildirdi. Buna göre, bu işleri yapan firmaların Bilim, Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı’ndan uygunluk belgesi alması ve araçların tip onay yönetmeliğindeki şartları sağlaması gerekiyor. Yönetmelikte okul servis araçlarına kamera mecburiyeti de getirildi.
Bilim, Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı tarafından 26 Haziran 2012 Salı günü Resmi Gazete’de yayınlanarak yürürlüğe giren Araçların İmal, Tadil ve Montajı Hakkında Yönetmelikte Değişiklik Yapılmasına Dair Yönetmelik:
Neler var?
“Yangın algılama ve alarm sistemleri;
İlk defa tip onayı alınarak imal edilecek yeni tip M2 ve M3 kategorisi araçlar 1/11/2012 tarihinden itibaren, aynı kategorideki tip onayı mevcut araçlar ise 1/11/2013 tarihinden itibaren aşağıdaki hükümlerine uymak zorundadır.
– Araçların, sürücü bölmesi arkasında yer alan motora (motorun en ön noktası, sürücünün arkasındaki ilk koltuk sırasının gerisinde olandır) sahip olmaları ve sürücü bölmesi, motor bölmesi ve yanmalı bir ısıtıcı bulunan her bir bölmede aşırı sıcaklık oluşması durumunda araçlar, sesli ve görsel (sinyal) işaret ile sürücüyü uyaran bir alarm sistemiyle donatılır.
– Ayrıca araçların tuvalet bölmeleri, sürücü uyuma bölmeleri ve diğer ayrı bölmeleri, aşırı sıcaklık oluşması durumunda sesli ve görsel (sinyal) işaret ile sürücüyü uyaran bir alarm sistemiyle donatılır.
– Alarm sistemi, motor bölmesindeki ve yanmalı bir ısıtıcı bulunan her bir bölmedeki normal çalışma süresince meydana gelen aşırı değerdeki sıcaklığı algılayacak şekilde tasarımlanır.
– Motor bölmesinin aşağıdaki kısımlarında ve yanmalı bir ısıtıcı bulunan her bir bölmede aşırı sıcaklık gözlenmesi durumunda, motor bölgesinde uygulanan hükümlerini yerine getireceği göz önünde tutulur.
– Sızıntı olması durumunda, yanıcı akışkanların (sıvı veya gaz) çalışma sıcaklıkları, yanıcı akışkanların (sıvı veya gaz) tutuşma sıcaklığına eşit veya daha büyük olan, sızıntıya maruz kalan kompresör veya egzoz sistemi gibi aksamlar dahil motora monteli aksamlarla temas edebileceği kısımlarda,
– Sızıntı olması durumunda, yanıcı akışkanların (sıvı veya gaz) çalışma sıcaklığı, yanıcı akışkanların (sıvı veya gaz) tutuşma sıcaklığına eşit veya daha büyük olan bağımsız bir ısıtıcı cihaz gibi korumalı bir aksamla temas edebileceği kısımlarda,
– Sızıntı olması durumunda, yanıcı akışkanların (sıvı veya gaz) arıza durumunda çalışma sıcaklığı, yanıcı akışkanların (sıvı veya gaz) tutuşma sıcaklığına eşit veya daha büyük olabilen şarj dinamosu (alternatör) gibi aksamla temas edebileceği kısımlarda.
– Motor başlatma cihazı ne zaman çalıştırılırsa çalıştırılsın, aracın pozisyonuna bakılmaksızın, alarm sistemi motor durdurulana kadar kullanılabilir durumda olmalıdır.”
Sesli ve görüntülü yayınlar için tadilatlar
– 2005 model ve sonrası M2 ve M3 kategorisi araçlarda yapılacak ''bireysel sesli ve görüntülü yayın” tadilatında kullanılan cihaz ve malzemelerin, 72/245/AT Yönetmeliği veya ECE-R10 teknik düzenlemesinin güncel seviyesinin şartlarını karşıladığı tip onayı veya teknik servis raporu ile tevsik edilir.
– 2005 model ve sonrası M2 ve M3 kategorisi araçlarda, bu cihaz ve malzemelerin yanma davranışı ile ilgili 95/28/AT Yönetmeliği veya ECE-R118 teknik düzenlemesinin güncel seviyesinin şartlarını karşıladığı teknik servis raporuyla tevsik edilir.
– 2010 model ve sonrası M2 ve M3 kategorisi araçlarda, bu cihazların koltuklara, koltuk önündeki ayırma duvarlarına, mutfak ünitesine veya yolcuya yakın herhangi bir yere bağlanması halinde 74/408/AT, 74/60/AT Yönetmelikleri veya ECE-R80, ECE-R17, ECE-R21 teknik düzenlemelerinin güncel seviyesinin şartlarını karşıladığı teknik servis raporuyla tevsik edilir. 74/60/AT veya ECE-R21 kapsamında Avrupa Birliği onay kuruluşlarının yetkilendirdiği teknik servislerin vermiş olduğu raporlar da kullanılabilir.
– M2 ve M3 kategorisi araçların üzerindeki koltuk, dolap, mutfak ünitesi gibi malzemelerin kendilerinde ve/veya bağlantılarında değişiklik yapılmaz. Değişiklik yapılması durumunda ise imalatçının almış olduğu tip onayının geçersiz kılındığı durumlarda ise yapılan değişikliğin etkilendiği Yönetmeliklerin güncel seviyesinin şartlarını karşılayıp karşılamadığı teknik servis raporu ile tevsik edilir.”
http://www.tofed.org.tr/?p=2764