Aracı artık bölüm bölüm ele alarak yorumlarımızı detaylandıralım;
Öncelikli olarak genel dış tasarımından bahsetmek gerekirse,yeni bir görünümle bizi karşılayan Yeni Travego ön tekerden arkaya doğru bakıldığında ise hem sağdan,hem soldan bir önceki Travego’nun hemen hemen aynısı.Tek fark iki taraftada bulunan ızgaralar ve ızgara kapakları.MBT araçlarında gördüğümüz 15 modellerinde 5 cam,17 modellerinde 7 cam olayı bu araçla değişiyor.Hem sağdan,hem soldan aracın cam sayısı 6’ya çıkmış.Klima kanadı diye tabir ettiğimiz bölüm ise biraz değişiklikler göstermiş olarak tekrar yerini almış.Yeni Travego’da ise önden arkaya doğru bakıldığında bitiş kısmı eskiye göre biraz daha önde bitiyor.Hemen hemen kapı hizalarında.Eski Travego'da biraz daha geride sonlanıyor.Aracın aynalarına kadar inen bu bölümün,cama da çıkıntı yapmasını henüz anlayabilmiş değilim.Direk düz bir şekilde ayna bölümüyle birleşmiş olsa belki daha hoş bir görüntü olabilirdi.Ayna bölümü ve genel araç hattıyla birleşen bu bölümü hem sağdan,hem soldan karşılayacak şekilde eski Travego’daki gibi düşünülmüş.Ama bana sorarsanız eski Travego’da bu bölüm daha hoştu.Yeni Travego’da bu bölümün biraz sanki yukarıda kalmış olması direk bu bölüme odaklanıldığında anlaşılabilir bir durum oluşturmuyor.Genel olarak bakıldığında da iyi durduğunu söylemek pek mümkün değil. Aynalar ise daha öncede belirttiğimiz gibi Setra 500 serisi aynaları.Bizleri belki en çok üzen konular aracın dış tasarımından geliyor.Kendine has tasarım ve parçalarla bugüne kadar üretilen MBT araçları,bu araçta yerini özgünlükten ziyade Daimler markası parçalarıyla bütünlüğe bırakmış.
Ön yüze gelecek olursak,Actros farları ile karşımıza çıkıyor Yeni Travego.Ayrıca ön panjurun büyüklüğü,sektördeki bir çok insanın aracı kamyon diye tabir etmesine sebebiyet vermiş oldu belki de.Ben kamyon diyemem,ama gerçekten bir hayli büyük olduğu aşikar.Panjurun büyümesi ile yıldızın da büyümesi gözlerden kaçmıyor.İlk olarak bu kadar büyük bir yıldızı Mercedes-Benz araçlarında benim hatırladığım kadarıyla Yeni Actros’ta görmüştük.Ancak bir nokta var,bu yıldız standart olarak takip sistemini içinde barındırıyor.Hemde eski Travego’da opsiyonel olarak sunulan takip sisteminde 90 metreye kadar geçerli olan sistem,bu araçta 200 metreye yükseliyor.Yine de bu panjurun ve yıldızın büyümesini gerektiriyormu ? Diğer araç,hatta Daimler grubu araçlarına bile bakacak olursak sanıyorum gerektirmiyor.Burada tamamen farklı bir tasarım düşünülerek yapıldığı için böyle uygun görülmüş ama tekrar yineleyeceğim,üzerine basa basa niye Travego dedik? Ayrıca 2011’den beri Travego’da FCG sistemi,yani ön çarpışma koruma sistemi bu araçta da standart olarak sunuluyor,ancak bu da aracın ön kısmının abartılı olmasını gerektirmiyor.Çünkü örnekler var;2011-2015 arası Travego’lar.2011’de piyasaya çıkan Travego’larda öncekilere göre 180mm’lik bir uzama vardı FCG sisteminin getirdiği.Bu da kapı ile ön lastik arasındaki kısımda bulunuyordu.Aslında Yeni Travego’nun da uzunluğu bir önceki Travego’ya göre 115mm,yüksekliği ise 20mm daha uzuyor.
Bir başka konuda aracın ön kısmında firma yazılacak yer olmaması.Herkesin konuştuğu bir konu haline geldi bu.MBT’nin bu konuyu çok ele aldığını düşünmüyorum.Evet küçük bir bölüm,yazılacak firma yazısıda önceki Travego’daki gibi büyük olamayacak,ya cama yazılacak, ya da ön yazı normal boyutlarından ufak olarak yazılacak.Artık bunu zamanla göreceğiz.Bunun dışında tampon tasarımının farlar ve panjurla olan uyumu gayet yerinde duruyor.Ancak Yeni Travego eskiye göre biraz daha keskin ve köşeli hatlara sahip olduğundan ön cam biraz daha dik,ve aracın köşe noktaları belirgin.Eski Travego’nun öne doğru olan eğimi bu araçta dik olarak tasarlanmış,aracı heybetli ve yüksek gösterse de,bana göre bu noktada da eski Travego’nun daha şık durduğunu söyleyebilirim.Ön ve arkanın bu kadar köşeli olması aracın hatlarından dolayı aracı kutu gibi göstermiyor belki ama,hatlarda belirgin olmasa,kutu gibi bir araç olduğunu bile söyleyen olabilir.
Araca kapı tarafından bakacak olursak,ön kapının üzerinde kapı ile ayna arasında kalan ufak cam aracın tasarımı gereği mecbur olarak konulmuş ama,odaklanıldığında iyi durmadığı belli.Karşılığa mevcut.Şoför camı üzerindeki camda aynı şekilde tasarımdan ötürü bu şekilde konumlandırılmış.İşte bu da ayna bölümünün ve araç tasarımının bütünlüğüyle alakalı bir durum.Ama benim özellikle dikkatimi çeken diğer markalarda bulunan,eski Travego’da özellikle aradığımız ama Yeni Travego’da da bulamadığımız ön kapı üzerinde bulunan ön kapı dışında,ikinci bir düğme olarak orta kapıyı açan düğmenin olmayışı.Bu ikinci düğme konulmuş,ancak sadece ön kapı düğmesi işlevini görüyor.Keşke yapmışken,işlevini de yapsalardı iyi olurdu.
Arka tasarıma bakacak olursak,eski Travego’dan farklı bir tasarım karşımıza çıkıyor.Motor kaputu,camın şekli ve stoplar,birbirini karşılıklı takip eden hatlar ve Euro6 motorun gelmesiyle motor kaputu üzerinde sağ ve sol tarafa konumlanan ızgaralar.Direk arkadan baktığımız zaman araç hoş duruyor ama,sağdan ve soldan bakıldığında aynı şeyi söylemek pek mümkün değil.Stoplar ise içinde led ışık barındırıyor ve belki de bu şekilde kullanım ömrü uzamış oluyor.Bizi donanım olarak dolu dolu karşılayan Yeni Travego,bir çok özelliği standart olarak müşterisine sunan bir model olarak piyasada yerini alacak.Şimdiden de bir çok sipariş aldığını bilmekteyiz.Aracın akıbetini ve piyasadaki konum ve durumunu elbette zaman gösterecek...
_________________ Fotoğraflarımızda saydam imza kullanmamızın sebebi,büyük emek ve zahmet ile çekip sizlerle paylaştığımız fotoğrafları çalan emek hırsızlarını engellemektir.
|