|
Site Yöneticisi |
Kayıt: 11 Nis 2009 23:41 Mesajlar: 42366
|
Uzun zamandır aklımda olan,fakat bir türlü zaman bulup,vakit ayırıp yazıya dökemediğim bir konuyu sizlerle de paylaşmak istiyorum.
Konumuz araç dönüşümleri;
Konumuzun içeriği;Son dönemde Ulusoy filosuna katılmış,Mapar tarafından yenilenerek Yeni Tourliner görünümü verilmiş,veya bazı karoser konusunda ustalaşmış atölyelerde Yeni Travego görünümü verilen Travego’lar.
Öncelikli olarak daha sıcak ve taze olan Mapar Otomotiv’in yenilediği Tourliner’lardan başlayalım.Mapar Otomotiv’in daha öncede yapmış olduğu araç dönüşümleri ve yenilemeleri firmayı bu konuda farklı kılıyor.Yapılan işçilik,titizlik v.s gibi konularda olumsuz fazla bir nokta bulamayız.Ulusoy’a yenilenerek katılmış olan 2013 model 34 RH 7360 ve 34 RH 7361 plakalı Neoplan Tourliner’larda da yapılan işlem,işçilik çok detaylı inceleyememiş olsamda gayet yerinde.(Yalnız çok merak ettiğim sanıyorum 2004 model Man Fortuna’yı Yeni Tourliner dönüşüm yapmışlar ve aracın direksiyonu Fortuna’nın ilk ve göze hoş gelmeyen direksiyon tipi.Acaba direksiyon neden değişmedi veya değişmemesi için engel neydi bu merak ettiğim bir soru!!!) Şimdi buradaki talep nasıl olduğu yönünde bir bilgi almadım ve bir bilgim yok.Araç sahipleri mi aracı yenilemek için verdi,veya Mapar araçları yenileyip mi satışa sundu tam bilmiyorum.Ama daha sonra yapılan işlere bakıldığı zaman Mapar’ın son dönemlerde Yeni Tourliner dönüşümlerine kendi içinde yer ayırdığı ortada.Hatta internetteki ilanları da birçoğumuz görmüştür.Bunun yanı sıra birkaç Cityliner ve Starliner çalışmaları da oluyor.Bunları da şahsım adına konuşacak olursam fotoğraflar üzerinden takip ediyorum.(Kendi instagram sayfalarında paylaşım yapıyorlar,isteyen takip edebilir.) Biz şuanda tam bir bilgi sahibi olmadığımız için araçları Mapar yenileyip sattığı varsayımıyla yola çıkalım.
Şimdi araçların dönüşümlerinin işçilik olarak iyi olduğuna zaten yukarıda değindik.Yalnız benim kafama takılan konu ve sorular var.Öncelikli olarak herkesin feryat figan ettiği ve geçmişe göre bakıldığında da haklılık payı yüksek olan sektörün maliyetlerinin arttığı ve kötüye gittiği.Evet hususlardan biri sektör kötüye gidiyor ise artı maliyetler eklemek kimin yararına olacaktır? Bugün bir şahsın 2 adet 2013 model Tourliner’ı olsa araçları olduğu şekliyle hangi firmaya sokamaz? Büyük firmalara gitse uzun vadeli çalışacağı konusunda anlaşma yapsa,şuan için bence almayacak firma yok.Sen bu arabanın yüzünü değiştir gel demezler kanımca.Ki aslında olayın bir diğer garip tarafı da araçların şuanda yenilenmiş olmasına karşın 2+2 olarak çalıştıkları.Sektörün nerdeyse büyük firmaların filolarına bakacak olursak yüzde 70’leri geçen 2+1 otobüs filolarına yenileyerek 2+2 araba ile giriyorsun.Yalnız her yazımda belirtiyorum,bende tabiî ki 2+2 taraftarıyım her yönden.Hem yolcu,hem işletmeci ne gözle bakarsam bakayım benim içinde otobüs 2+2’dir.Ama sektörün eğilimi 2+1 ise buna benim 2+2’ye destek vermem yetmez.An itibariyle benim 2+2 desteklemem hiç bir şey ifade etmiyor.Bu sadece şuan benim fikrim.Bunun yanısıra bu yazıyı yazmakta geciktiğimi belirtmiştim ama bu zaman zarfında söylemek istediğimi örnekleyen bir durumla da karşılaştım.Ulusoy'a yeni katılmış 2011 model kırmızı renk 2+1 38 ZC 438 plakalı Neoplan Tourliner'ın görselini aşağıda sizlere sunuyorum.Aynı firmaya katılmış biri 2011 dıştan orjinal 2+1 kırmızı renk Tourliner,diğer ikisi 2013 model yeni görünüm verilmiş 2+2 Neoplan Tourliner'lar.Demekki buradan anlayacağımız firma sen git bunların yüzünü değiştir dememiş sonucu çıkıyor.Hal-durum-vaziyet böyleyken maliyetleri artırıp 2013 model araba yenileniyor,2+1’e çevrilmiyor,sonra parada kazanılmıyor!!! Şimdi 2003-2005 biraz daha eski bir araba olur,bir kazaya karışmıştır,kısmen yanmıştır,yani kasa ve iskelet bir şekilde zarar görmüştür,belki böyle bir yenileme makul görülebilir.Ben yine aracın orjinaliyle toplanması taraftarıyım,üstüne basarak söylemek isterim.Ama 2013 model bir aracı yenilemek benim gözümde fuzuli bir masraftır.Ffutbol içinden örnek vereyim;kale ile alakası olmayan bir yerde bile bile sakatlanacağın bir topa kafa,ayak uzatırsan sakatlanırsın.Bunun mücadeleyle,kazanma hırsı ve azmiyle izahı yok,kusura bakmayın.
Bu durumun bir başka örneği de Yeni Travego çıkmasıyla dönüşümleri yapılan Travego’lar konusunda.Durum ve sözlerim aynı.2013-2014 model arabaları ziyan ettiler.Başka bir şey olmadı.Zamanında bu Mercedes-Benz O 403’lerde de yaşandı.En azından dışından orijinal kalan arabalar bulmak zaman geçtikçe çok zorlaştı.Günümüzde iki elin parmağını geçmez,ama günümüzde geçmemesi de bir şey ifade etmiyor.Yalnız O 302’ler,303’ler,304’ler daha uzun süreler orjinalliklerini korudu.Demek oluyorki bu iş biraz son dönemlerde değişti.403’ten,303’ten bahsediyoruzda,bugün orjinalliğini koruyon 2006-2007 kaç tane Travego 15 veya Travego 17 kaldı.Hiç yok değil ama sayıları gittikçe azalıyor.Gördükçe seviniyorum.Olayımız aracın orijinal kalması değil,para kazanması ama orijinal haliyle para kazanıyorken de gerekli bakımlar ve yenilemeler yapılarak araç yolda tutulabilir.İlla bir yerlerini değiştirmek o arabanın ömrünü uzatmaz.Özellikle bayanlar estetik yaptırınca genç gözüküyor olabilir,ama ne kadar yaşayacağına,ne olacağına dair hiçbir fikir sahibi olamaz.
Konuyu sonuca bağlamak gerekirse,genel olarak zaten rahatına düşkün bir toplum olduğumuzdan firmalar arasındaki yolcu kapma rekabeti son dönemde çok lükse kaçtı.Koltuk arkası TV,internet hizmetleri,açık büfe ikramlar,2+1 otobüsler.Dünya’nın hangi yerinde bu denli otobüs taşımacılığı bu kadar yüksek modelli otobüslerle kısa,orta ve uzun mesafede yapılıyor? Sanıyorum bu konuda zirvedeyiz.Ama bu iyimidir kötümüdür herkesin fikri farklı olabilir,ancak her bir otobüsü birer milli servet olarak görüyorsak,harcanan paralar hiçte az değil.İmrendiğimiz veya tam tersi önünde olduğunu düşündüğümüz ülkelerin orada çalışan araçlarını geçtim,bizim ülkemize turizm amacıyla gelen araçlarına bakarsanız modeli eski,ama bir o kadarda bakımlı ve düzgün araçlar olduğunu göreceksiniz.Yani olay araç almak veya yenilemekle bitmiyor demekki.Bazı şeyleri de değiştirmek lazım.Rekabet uğruna yapılan girişimlerin önce mantığı ve doğruluğu masaya yatırılırsa,kimse gereğinden fazla bir bedel ödemek zorunda kalmaz kanısındayım.Not:Aracın bulunduğu yer gereği tam fotoğrafını alamadım.
_________________ Fotoğraflarımızda saydam imza kullanmamızın sebebi,büyük emek ve zahmet ile çekip sizlerle paylaştığımız fotoğrafları çalan emek hırsızlarını engellemektir.
|
|