İzmir Metrosu TarihçesiAlıntı:
İzmir Metrosu için ilk çalışmalar, 1989 yılında başlatıldı.
Heusch und Bosefeldt (Almanya) kuruluşu, iki yıl boyunca kentin ana arterlerinde trafik sayımları yaparak, Ulaşım Master Planı'nı hazırladı.
İzmir Ulaşım Master Planı'nda 2010 yılı için 50 km'lik, kentin dört uç noktasına ulaşan (Bornova, Buca, Narlıdere, Çiğli) ve sırt sırta iki hilal biçiminde bir metro sistemi öneriliyor. Sistemin en yoğun olan bölümüne öncelik tanındı ve 1992 yılı Haziran ayında acil olan bölümün ihalesi duyuruldu. İhaleye Siemens, Breda (İtalyan) ve ABB-Yapı Merkezi Konsorsiyumu katıldı.
15 Ocak 1993'te ABB-Yapı Merkezi Konsorsiyumu ve İzmir Büyükşehir Belediyesi arasında sözleşme imzalandı.
ABB-Yapı Merkezi bir 'design and built' konsorsiyumu olarak, yurt dışından proje finansmanını sağlamak yükümlülüğünü de taşıyordu
1994 yılında güzergahın yeniden değerlendirilmesi gündeme geldi ve düzenlenen projede Fahrettin Altay'a uzanan bölüm iptal edildi.
Basmane-Bornova hattı 50 yıllığına TCDD'den alındı ve İzmir Metrosu'nun güncel durumuna ilişkin sözleşme, 1.5 yıl gecikmeyle, 1995 Mart ayında imzalandı.
Proje 2000 yılı Nisan ayında teslim edildi.
1. Etap Üçyol-Bornova:
20002. Etap Üçyol-Üçkuyular (Fahrettin Altay):
Yapım Aşaması 2005-20??3. Etap Bornova-Evka3 ve Halkapınar Otogar: Evka3
2011 - Otogar
Planlanıyor4. Etap Üçkuyular (F. Altay)-Narlıdere (
Planlanıyor)
5. Etap Üçyol-Buca (
Planlanıyor)
Harita Bilgileri: İzmir Metro Kullanımda (Evka3-Üçyol) Yapım Aşaması İZBAN Kuzey Aksı İZBAN Güney Aksı Diğer Planlanan Hatlar
İstasyonlar Hakkında BilgilerAlıntı:
Üçyol İstasyonu, Batıdaki ilk istasyon olan Üçyol istasyonu yerin 35 m altında tunel istasyondur. İzmirspor, Hatay, Göztepe, Poligon, Fahrettin Altay yönüne uzanacak hattımız için geçiş istasyonu özelliğine sahiptir. Çankaya İstasyonu; İş ve ticaret bölgesi olan Fevzipaşa Bulvarı’ nın altında yer almaktadır. Alt geçit özelliğine de sahiptir. Yapımında çıkan arkeolojik kalıntılar istasyonumuzda sergilenmektedir. Hilal İstasyonu, Hilal viyadük istasyondur. TCDD’ nin Basmane ve Alsancak hatlarının kesişme noktasında yer almaktadır. Halkapınar İstasyonu; Yerüstü istasyonudur. İstasyon, İzban banliyö ( Aliağa Menderes) hattı ile yan yana olması açısından bir terminal istasyondur. Aliağa-Menderes hattı bağlantı istasyonudur. Atölye ve Depo alanı bu istasyon yakınında bulunmaktadır. Stadyum İstasyonu; Stadyuma ve sanayi bölgesine yakınlığından önemlidir. Konak İstasyonu; Konak İstasyonu aç-kapa tünel özelliğindedir. Konak meydanında bulunması sebebiyle diğer ulaşım sistemleri ile entegrasyonu açısından önemlidir. Kemeraltı Çarşısı ve vapur iskelesine yakınlığından dolayı deniz ulaşımına aktarma yapılabilmektedir. Basmane İstasyonu; Basmane istasyonu, TCDD ile entegredir. Fuar ve Kültürpark’a yakın olması açısından önemlidir. Bu istasyonumuzla, 135 yıl önce sağlanamayan Basmane-Konak Kent merkezi raylı ulaşım bağlantısı da kurulmuştur. Sanayi ve Bölge İstasyonları; Sanayi ve Bölge istasyonları kent merkezi ile Bornova arasında yerleşmiş bulunan hemzemin istasyonlardır. Bornova İstasyonu; İzmir Metrosunun 1.Aşama güzergahının son istasyonudur. Bornova Merkez, Ege Üniversitesi Kampüsü ve Hastanesine yakınlığı bakımından yoğun yolcu kapasitesine sahiptir. Üniversite- Evka3 Bornova Merkez hattı bu istasyonun devamı niteliğindedir.
İstasyon sayısı 10, toplam gişe sayısı 17, turnike 108, yürüyen merdiven 53, asansör 32 adettir. Toplam uzunluk 11,2 km olup; 4,2 km yer altı, 2,8 km viyadük, 3,5 km hemzemin, 0,7 km yarma özelliğindedir. Üçyol-Bornova arası toplam yolculuk süresi 16 dk.23 sn.dir. Toplam araç sayısı 45 adet, enerji temini 750 VDC, besleme tipi 3. ray dır.
Toplam Hat UzunluÄŸu: 14.2 Kilometre
Yeraltı: 7.0 Kilometre
Viyadük: 2.8 Kilometre
Yarma: 0.7 Kilometre
İstasyon Sayısı: 12
Ä°stasyon Ara Mesafesi: 0,6-1.6 Kilometr
Maksimum Hız: 80 km/saat
Maksimum Kapasite yolcu/gün: 1.700.000
Kapasite yolcu/saat: 45.000 yolcu.
2. Etap Üçyol-Üçkuyular Hattı AkıbetiAlıntı:
Projenin ilk ihalesi 2005 yılının Mart ayında gerçekleştirilmiş ve ihale 90.248.000.000 TL ye bir yapı şirketi tarafından alınmıştır. 2 Haziran 2005 tarihinde dönemin Ulaştırma Bakanı Binali Yıldırım ve CHP genel başkanı Deniz Baykal temel atma törenini gerçekleştirmiştir. Bu törende projenin 24 ayda tamamlanması öngörülmüştür. İlk kazılara 5 Temmuz 2005 tarihinde başlanmıştır. 14 Şubat 2006 tarihinde İzmir Büyükşehir Belediyesi müteahhit firmaya projenin planlanan program çerçevesinde ilerlemediği için ihtar çekmiştir. 2006 yılının Kasım ayında ihale iptal edilmiştir. 23 Ocak 2007 de ikinci ihale başlatılmıştır. İkinci ihale ardından 31 Ekim 2008 de bitmesi planlanan proje yine sarkmış, müteahhit firma Ocak 2010'a kadar 15 aylık ek süre talep etmiştir. 13 Ağustos 2009 tarihinde ihale tekrar iptal edilmiştir. Projenin iptal kararı çıkartılmıştır fakat İzmir Büyükşehir Belediyesi bu konuyu yargıya taşımış ve tünelleri kendi olanakları ile tamamlamaya başlamıştır.
Bugün bilgileri verdik, bir sonraki mesajda fotoğraf ve
İZBAN hakkında bilgiler paylaşacağım...